.

Kde je hranice mezi respektem a podřízeností k zákazníkům

giant-1013731_1920Respekt a úcta k zákazníkům neznamená, podřízenost ani ponižování.

Často se u obchodních zástupců setkávám s podřízeným postojem k zákazníkům. Mají pocit, že je zákazník něco víc než oni. Mnozí obchoďáci se staví do role prosebníčka, který potřebuje prodat za každou cenu. Asi tušíte, jak potom takové jednání dopadne.

Když jsem začínala jako obchodní zástupce, měla jsem strach z jednání s ředitelem nebo majitelem velké firmy. Měla jsem dojem, že majitelé a ředitelé firem jsou něco víc než já „obyčejný obchoďák“. Možná máte z prvních schůzek a obchodních jednání také podobné pocity.

Dnes mi to nepřijde. 🙂

Jednatel je kde kdo. Ve vedení firem se to hemží různými řediteli a manažery. Před 20 roky jsem situaci vnímala jinak. Bylo to pár let po revoluci, ale vysoké ředitelské posty jsem měla ještě spojené s politickou mocí totalitního režimu. Nevěděla jsem, co mám od nich očekávat a to ve mně vyvolávalo nejistotu a strach. Neznamená to, že jsem se před nimi ponižovala, ale nevěděla jsem, jak s řediteli komunikovat. Jak povedu jednání. Jaké budou jejich reakce. Zda se budou chovat povýšeně. To nemám ráda a taky si to nenechám líbit.

Proto jsem nejdřív natrénovala obchodní jednání u menších a středních firem. Zjistila jsem, že majitelé firem jsou taky jenom lidi.

Pak to přišlo a měla jsem sjednanou schůzku s generálem (generálním ředitelem). Název firmy si už nepamatuji, ale ten den jsem se přestala bát.

Místo strachu přišel respekt a úcta.

euro-163475_1280Pochopila jsem, že to není o postech a výši bankovního konta, ale o vzájemném respektu a úctě k člověku.

Celé jednání s generálem, probíhalo v přátelském duchu. Dokonce si objednal inzerci na přední stránku katalogu a jako třešničku na dortu mi ještě u nich ve firmě domluvil prohlídku na STK.

Proč o tom píšu?

Respekt a úcta k sobě i zákazníkům, jsou pro úspěšný prodej nezbytné.

Občas můžete narazit na zákazníka, který zkouší, co znáte, kam až může zajít, co si od něho necháte líbit. Stává se to v období, kdy ještě neovládáte potřebné prodejní dovednosti.

Ale i v těchto situacích výsledek jednání záleží jenom na vás a na vaší hrdosti. Na úctě k sobě i zákazníkovi.

Nikdy se neponižujte řečmi typu: „Když si nic neobjednáte, nebudu mít pro děti na chleba.“ Tohle zákazníci přímo nesnášejí a vám to v prodeji vůbec nepomůže. Dostanete nálepku ubožáka. Znemožníte se a budou to vědět všichni obchoďáci od konkurence. A to byste asi nechtěli, že?

Pamatujte, že pouze vy rozhodujete o hranici vzájemného respektu mezi obchodním zástupcem a zákazníkem.

Obchodní zástupce vede obchodní jednání. Odchází hrdě a středem, za každé situace. Pokud s tím máte problém, představte si majitele firmy nebo jednatele, jak trůní na záchodě. Tam jsou si všichni rovni. 🙂

Inspiroval vás článek? Sdílejte ho s vašimi přáteli a budu ráda i za váš názor a komentář.

E-book zdarma

Ivana Sáčková
Skvěle se vyznám v práci obchodního zástupce. Věnuji se ji přes 19 let. S radostí pomáhám obchodním zástupcům a podnikatelům zvyšovat úspěšnost a efektivitu prodeje. Díky tomu za stejný čas více prodají a žijí své sny.
Jsem autorkou jedinečného e-booku Manuál úspěšného obchodního zástupce , ve kterém předávám ověřené prodejní principy a úspěšnou obchodní strategii. Díky které jsem několikanásobně rozšířila maloobchodní síť zákazníků.
Komentáře
  1. Irena Jelínková napsal:

    Dobrý den, paní Sáčková,

    díky za praktický článek. Je vidět, že jste opravdu lektor s praxí, který zná skrz naskrz profesi OZ a s ní spojené problémy. A je povzbuzující vědět, že nejsem sama, kdo může mít podobné pocity.

    Mějte se dobře.
    Irena J.

    • Hezký den, paní Ireno,

      nejste sama. Tisíce obchodních zástupců zažívá podobné pocity. Chtělo by to, začít VĚDOMĚ pracovat na změně těchto pocitů. 🙂 Děkuji za Váš milý komentář. Mějte se krásně. Ivana

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů