.
Kolikrát jste slyšeli nebo četli, buďte jiní než ostatní. Prodávejte jinak, odlište se a najděte svoji konkurenční výhodu. Jakmile to uděláte, vaše prodeje vyletí raketově nahoru. Nevím jak vy, ale já se, s otázkami: „Jak získat konkurenční výhodu?“ a „Jak najít konkurenční výhodu?“ zabývám často.
Aby ne, když v dnešním konkurenčním prostředí je konkurenční výhoda otázkou růstu a u některých firem i přežití. O to víc mě zaráží, když se setkám s názorem:
Těch pár stovek nebo nějaká tisícovka mně za námahu nestojí. Sice to není bůhví co, ale nějak to přežiju.“ Možná nad tím začnu přemýšlet později.
Přitom se může velice rychle stát, že „zavře krám“ pokud nezmění svůj přístup a něco v prodeji nezmění. Neříkám, že je to otázka pár dní, ale není to nic složitého a nemožného. Stačí se vědomě zaměřit na svůj postoj k prodeji i životu. Zaujmout postoj vítěze a hledat fungující řešení.
Rozhodně je prozíravější přemýšlet o možnostech zlepšování prodejních výsledků dřív, než se prodejní proces zasekne.
V prodeji to platí na 100%. Proto je důležité znát svoji konkurenční výhodu a využívat ji v praxi. Jako bych vás slyšela: „No jo, ale jak ji mám najít? Jak ji objevím? Co když žádnou nemám, jak ji získám?“ Ptáte se správně a nejste sami. Tytéž otázky strašily v hlavě i mně, když jsem hledala svoje konkurenční výhody. Mnohdy mi nedaly spát. Čím víc jsem přemýšlela nad tím, v čem jsem jiná, jakou můžu poskytnout zákazníkům hodnotu na víc, tím víc jsem byla bezradná.
Hledala jsem něco velkého, něco ohromného. Prostě něco, co mé zákazníky posadí na zadek. Stále jsem nemohla nic najít. Byla jsem tak zabraná do vlastního hledání, že jsem moc nevnímala reakce svého okolí. Brala jsem, jako samozřejmost, že je na mě spolehnutí. Když něco zákazníkům slíbím, že to splním. Že se mně dovolají i večer nebo i v sobotu. Nevěnovala jsem pozornost ani pochvalám: „Kdo jiný nám poradí, než vy.“
Bylo to asi po 3 letech v maloobchodě, kdy jsem měla „monopol“ na prodej sáčků do vysavačů. To byla slova konkurence i zákazníků. Zákazníci byli nadšeni, konkurence naštvaná, protože se jim nedařilo přesvědčit mé zákazníky, aby změnili dodavatele.
Konkurenční firmy, chtěly dostat moje zákazníky do své sítě. Prodejní akce a finty s cenami na zákazníky nezabíraly, tak začaly do svých řad „lanařit“ mě. Teprve v této chvíli, jsem si uvědomila, že jsem asi dobrá a něco dělám jinak než ostatní.
Jenomže jsem stále nevěděla, v čem je ten rozdíl. Neviděla jsem hodnotu, kterou svým zákazníkům přináším. Natož, abych tuto hodnotu považovala za konkurenční výhodu.
Začala jsem se zákazníků ptát. Zjišťovala jsem, proč nám jsou věrní, i když jim konkurence slibovala velké slevy. A světe div se, pro zákazníky bylo největší hodnotou mnoho „drobností a malých věcí“ které jsem považovala za samozřejmost. Nejvíce si cenili spolehlivosti, zodpovědnosti. Péči a vstřícnost, ochoty poradit jim, ochoty řešit nenadálé situace. Vnímali mě jako odborníka a profesionála, za kterým stojí spolehlivá firma. Samozřejmě bez kvalitních produktů a spolupráce dalších lidí v týmu, bych „monopolu na prodej sáčků“ nedosáhla.
Mám tu zkušenost, že podobnou situaci prožívá mnoho obchodníků, podnikatelů i firem. Prožívají tzv. profesionální slepotu, díky které nevidí svoje výhody proti konkurenci.
Nejrychlejší formou je, zeptat se zákazníků na důvody, proč s vámi spolupracují a proč si vybrali právě vás? Pokud je zákazníci vidí, řeknou vám hodnoty, kvůli kterým vám dávají přednost před konkurencí. Většinou cena není na prvních místech.
Efektivní způsob získání konkurenční výhody je používání psychologie efektivního prodeje. Můžete tak ovlivnit úspěšnost prodeje a zisk firmy. Pomocí zvyšování kompetencí (znalostí), jste schopni najít řešení, které by vás dříve nenapadlo. Díky nové myšlence, kterou převedete do praxe, můžete získat konkurenční výhodu, která vás posune o míle dál. I jedna jediná myšlenka, kterou načerpáte z internetu, knihy, kurzu či workshopu, vám může změnit život.
Držím vám palce, ať znáte svoji konkurenční výhodu co nejdříve.
Inspiroval vás článek? Můžete ho sdílet s vašimi přáteli. Budu ráda i za váš komentář